NPO experimenteert op YouTube

De Nederlandse Publieke Omroep experimenteert met video’s op YouTube. Maar tot zover de regelgeving het toestaat. Dat vertelde Frans Klein, directeur NPO Video tijdens de Broadcast Media Society in Beeld en Geluid.

Gastvrouw Eva Jinek ging tijdens de Broadcast Media Society onder andere in gesprek met Marijn Poeschmann van YouTube en Frans Klein van de NPO. Het evenement vond op maandag 10 december plaats bij Beeld en Geluid in Hilversum. 

Loopt de NPO achter op het gebied van online video?

Eva Jinek legde de vraag voor of de NPO inmiddels begint achter te lopen op het gebied van online video. Daarop antwoordde Frans Klein dat de publieke omroep reeds aan het experimenteren is op YouTube. Dat de NPO met enkele YouTube-kanalen actief is (NPO 3, BOOS, vpro zondag met lubach, Club Hub), was al bekend. Maar dat dit onder “experimenteren” valt, is nieuw. 

Directeur NPO Video Frans Klein. Foto: NPO – Michel Schnater

Volgens de mediawet is vastgesteld dat omroepen geen geld mogen verdienen aan YouTube, omdat de STER (Stichting Ether Reclame) hier volledig buiten wordt gelaten. Frans Klein laat tijdens de BMS weten dat er volgens de wetgeving “wel mag worden geëxperimenteerd”. Zodoende heeft de NPO toch een manier gevonden om op het gebied van online video in te spelen. Dat wordt dus onder andere met het YouTube-kanaal van NPO 3 gedaan, waar sinds kort eigen series op te zien zijn, zoals “VAKKENVULLERS”. Overigens heeft de publieke omroep diverse voltreffers gehad op YouTube. Zo is “America First – The Netherlands Second” van Zondag met Lubach ruim 27 miljoen keer bekeken.