Instagram TV het nieuwe YouTube?

Instagram lanceerde dit jaar het nieuwe videoplatform Instagram TV (IGTV). Daarmee ging Instagram de concurrentie aan met YouTube. De verwachtingen waren hoog, maar erg populair lijkt het tot zover niet. Zou het toch nog een opvolger van YouTube kunnen gaan worden?

NOS Stories vroeg aan 10000 volgers of zij IGTV gebruikten. Ruim 96% daarvan zegt dat niet te doen. Daarmee lijkt de app niet de populariteit te behalen wat Instagram had gehoopt. Ook maken maar weinig influencers gebruik van het nieuwe platform. Wie dat wel doet, is Dee van der Zeeuw. Zij liet al eerder in een interview met het NOS Jeugdjournaal weten open te staan voor vernieuwing en ziet het nieuwe IGTV wel zitten. Dee maakte doormiddel van een video op IGTV bekend dat ze een reis naar Afrika gaat maken.

De redactie van Youtop vindt Instagram TV een stuk onoverzichtelijker werken dan YouTube. Er is geen duidelijke overzichtspagina te vinden waarop nieuwe video’s te zien zijn. Alleen via éénderde van het scherm valt als overlay op een video te zoeken naar content. Door de lastige vormgeving van de app en de mindere populariteit lijkt dit wat ons betreft geen concurrent voor YouTube.

Maar wellicht verandert dat in de toekomst, als de app wordt verbeterd. Dan zullen YouTubers echter ook overtuigd moeten worden om de overstap te maken, iets wat niet zomaar zal worden gedaan. Daarnaast valt er via IGTV geen geld te verdienen door reclames die voor, tijdens of naast de video’s worden getoond, zoals dat bij YouTube wel gebeurt.